Skireise med elbil

Kjører du elbil på skituren?

Vi har samlet de beste tipsene for deg som vurderer å kjøre elbil til Alpene. Dette for at du skal kunne sette av gårde i fred og ro uten rekkeviddeangst for å ikke komme helt i front.

Velger du å dra på skitur med elbilen din, er det mange muligheter for å lade bilen underveis, uansett om du skal til Østerrike, Italia eller Frankrike.

Stol på navigasjonssystemene når du kjører elbil til Alpene

Ikke la deg skremme av at navigasjonssystemet ditt forteller deg å ta flere små pauser underveis. Vanligvis beregner navigasjonssystemet ditt den raskeste ruten med tanke på mange forskjellige ting, som trafikk, plassering av "superladere" og hastighet. Du kan lene deg tilbake og nyte de ekstra pausene med en kopp kaffe eller benytte anledningen til å gå på toalettet eller strekke litt på beina.

Greit å vite før du skal på skitur med elbil

En liten detalj som det er lurt å ta hensyn til fra starten av skireisen, er at elbilen din sannsynligvis ikke kan komme så langt på en lading som den kan i mildere temperaturer. Hvis du for eksempel er vant til at elbilen din kan kjøre 400 km på én lading, kan du forvente at rekkevidden blir dårligere ved lavere temperaturer. Et triks du kan bruke er å skru av varmen i bilen og kun bruke setevarme, da dette kan spare opptil 25 % strøm.

Vindmotstand og hastighet er to andre ting du bør huske på når du skal på skitur med elbil. Jo mer vindmotstand elbilen din har, jo mer strøm brukes. Derfor påvirkes forbruket blant annet av en takboks på bilen. I tillegg bør man tenke seg om en ekstra gang i forhold til farten før man presser gassen til bunns for å kjøre forbi på de tyske motorveiene. I stedet kan det lønne seg å finne en gjennomsnittshastighet som holder hele veien. Du kan spare kapasitet både fordi elbilens vindmotstand reduseres og fordi du kjører jevnere.

Hvilket navigasjonssystem viser veien til skistedet mitt?

Hvis du kjører en Tesla, velg først og fremst Teslas egen navigasjon for å bestemme en rute til skistedet ditt. Den planlegger automatisk beste rute og angir ladestasjoner både på vei ned og godt inn i alpinanlegget. Den inkluderer også superladere. I tillegg beregner den selv hvor og når du bør stoppe for å lade.

Hvis strømleverandøren din har en egen app som "lonity", anbefaler vi at du bruker den. Den viser lonitys egne ladestasjoner og superladere og forteller om de er tilgjengelige hele veien ned. Google Maps fungerer for dette og kobler du det til lonity, finner Google Maps sine egne stasjoner rundt i Europa og kan dermed planlegge ruten.

Som et tredje alternativ kan du bruke "A Better Routeplanner" (ABRP) for å planlegge ruten. Denne appen er veldig populær over hele verden, og det er en grunn til det. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut skianlegget du skal til og kjøretøymodellen din og appen vil gjøre resten for deg. Den planlegger en spesifikk rute for deg med hvilke stopp du skal gjøre og når, hvilke ladere du skal finne og hvor lenge du skal lade og til hvilket batterinivå. Dette inkluderer selvfølgelig også superladere.

Når bør du lade elbilen din underveis?

For å optimalisere ladetiden på best mulig måte, anbefaler vi at du starter ladingen når du har mellom 10-15% igjen på batteriet. Dette er den raskeste måten å lade batteriet på igjen, samtidig som du har nok batteri til å kunne kjøre videre til neste ladestasjon i tilfelle den første er opptatt. Det er bedre å være på den sikre siden enn å ta sjansen og kjøre på de siste 2% før du endelig kan sette laderen i elbilen.

Husk vinterdekkene

Når vinteren nærmer seg er det naturlig for mange å bytte til vinterdekk på bilen. Det er lurt å få det unnagjort før du legger ut på skireise med elbilen. Først og fremst forbedrer vinterdekkene vegggrep og bremselengde under vinterforhold. Med et bedre veigrep kommer også strømsparing, som resulterer i en ren vinn-vinn-situasjon.

Holder batteriet strøm hele skituren?

Ja, det gjør det faktisk. Du trenger ikke å bekymre deg for at elbilen din mister kraft mens du suser nedover bakkene. Grunnen til dette er at bilen din har to forskjellige batterier, nemlig et stort og et lite batteri. Det store batteriet er et servicebatteri som holder motoren i gang under kjøring og som ikke mister kraft når bilen din er slått av – heller ikke i kulde. Det lille batteriet styrer blant annet lys og ulike tredjepartsapper, som gjør at den mister strøm hver gang du går inn i bilen under skituren.

Det er likevel lurt å ha et ladet batteri når du ankommer skianlegget slik at du vet at du har strøm på batteriet til hjemreisen.

Elbillading på skireiser i Alpene

Skulle du få lyst til å kjøre elbilen en tur i løpet av skireiser eller batteriet må lades opp før hjemturen, er det ikke noe problem. Alle våre destinasjoner har lademuligheter. Se mer informasjon under de respektive skiområdene eller spør våre guider om mer informasjon når de ringer uken før avreise.

Når reisen går hjem

Når det er på tide å reise hjem etter en flott uke på ski, anbefaler vi at du varmer opp både bilen og batteriet skikkelig før du starter reisen nedover fjellet. Dersom batteriet ikke er oppvarmet skikkelig før avgang, har det ikke mulighet til å regenerere strøm.

Du skal ikke være redd for å dra på skireise med elbilen din. Ha en fin reise med elbilen til Alpene og lykke til!

Lad op i Alpene

Cervinia, Italia

Det er en ladestasjon på den offentlige parkeringsplassen ved Metzelet Bar Ristaurante.

Se mer om Cervinia her

Val d'Isère, Frankrike

Det er blant annet en ladestasjon ved Hotel Christiania og Legrand Louis.

Se mer om Val d'Isère her

Val Thorens, Frankrike

Det er ladestasjon i parkering P2.

Se mer om Val Thorens her

Bad Gastein, Østerrike

Det er blant annet ladestasjon på Hotel Kaiserhof.

Se mer om Bad Gastein her

Obertauern, Østerrike

Det er ladestasjon på Hotel Gamsleiten.

Se mer om Obertauern her

Saalbach-Hinterglemm, Østerrike

Det er blant annet ladestasjon ved Bernkogelbahn.

Se mer om Saalbach-Hinterglemm her

Zell am See, Østerrike

Det er blant annet ladestasjon ved Hotel Steinerwirt.

Se mer om Zell am See her